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Re: Marathon 2 in Joystick (I transcribed it)
Posted By: Aaron FreedDate: 8/28/21 2:40 p.m.

In Response To: Re: Marathon 2 in PC Zone (but wait, there's more) (General-RADIX)

: At least us "poor mad fools" can spell Bungie correctly. XD I would
: probably need to replay M2 to figure out where that screencap was taken,
: too.

: BONUS: having just bemoaned my luck with Marathon and European mags, I gave
: Abandonware-Mags another pass and found that Joystick had reviewed
: Marathon 2 (starts on page 102) in their March '96 issue. Note that the
: one terminal screencap with actual text is in English.

I transcribed this, because ¯\(°_o)/¯. Note that I don’t actually speak French, so any misspellings are on me.

Ce que l’on peut dire de Marathon 2?
L’année dernière a vu l’apparition de Marathon. Avant même sa sortie, il avait déjà pas mal fait parlé de lui dans le monde Mac. Le jeu souffrait néanmoins de quelques défauts, mais Bungie semble avoir écouté ses utilisateurs car Marathon 2 est un pure merveille.

A quelques exceptions près, il est assez rare qu’un jeu de cette qualité n'existe sur Mac. La plupart des jeux proviennent de PC. Bungie est une jeune société qui croit au marché Mac. Après avoir sorti Minotaur, il sont passés à Pathways into Darkness, jeu à la Doom mais dont le scénario donnait une tout autre dimension. Puis vint Marathon, qui fut sur Mac l’un des premiers DoomLike digne de ce nom. Tout comme pour Pathways, Bungie y ajouta un scénario qui faisait de Marathon un peu plus qu’un simple jeu de arcade. Bien que d’une qualité technique indéniable, Marathon avait quand même quelques défauts. Cette nouvelle version comble quelques lacunes.

Si vous avez manqué le début...
Souvener-vous. Il y a dix-sept ans. Secteur de Tau Ceti. Le vaisseau Marathon a été attaqué par les Pfhor. Seul, plein de courage, vous les avez affronté sur votre vaisseau mais aussi sur le leur. Seul, pas tout à fait. Durandal, une des intelligences artificielles du vaisseau, vous a aidé et guidé tout au long de vos combats. Après quelques années dans une chambre de stase alien, Durandal vous réveille. Il a de nouveau besoin de vous, et vous téléporte sur une planète. Et c’est reparti pour de nombreux combats. Mais cette fois-ci, vous n'êtes plus seul. D’autres humains vont parfois vous prêter main-forte. Vous allez également recontrer une nouvelle race, les S’pht (décidément, ils ont le chic chez Bungie pour choisir des noms d’aliens plus proche du bruit incongru que d’une note de music). Ces derneirs, réduits en esclavage par les Pfhor, se révéleront de précieux allies, bien que peu amicaux.

On prend les mêmes et on recommence... en mieux.
Ben oui, un Pfhor est un Pfhor fa f’est fur. Vous allez donc retrouver les guerriers du premier volet, et même les faux humains piégés. Mais d’autres créatures font leur apparition. Tant mieux, on se serait vite lassé sinon ! Je ne vais pas les décrire toutes, mais sachez que vous allez recontrer aussi bien des bestioles volantes que des bestioles aquatiques. Eh oui, pas mal de niveaux se situent dans l’eau et même sous l’eau. Votre personnage peut donc se déplacer en profondeur, mais il peut aussi nager! Mais qui dit “plongée”, dit “respiration”. L’oxygène est maintenant un élément fondamental dans ce jeu. Il faudra donc surveiller attentivement votre jauge et refaire le plein régulièrement. En revanche, il n’est toujours pas possible de sautre. Si besoin est, il faudra utiliser votre technique favorite : viser vers le bas et tirer une grenade. En ce quit concerne les autres appareils à votre disposition, pas ou peu de changements. Vous retrouvez ainsi les bornes de sauvegarde, les interrupteurs, les recharges d'énergie ainsi que des batteries. Les terminaux sont bien sûr toujours présents, puisqu’ils constituent le seul lien avec Durandal. Les descriptifs des missions ont été enrichis avec des schémas ou des dessins. Les niveaux sont assez longs, mais vous n'êtes pas obligé de tout explorer pour accomplir certaines missions. Le carte se dessine toujours automatiquement mais reste encore aussi difficile à lire dès qu’il s’agit de distinguer deux étages l’un au dessus de l’autre. Bungie a “ouvert” son produit qui fonctionne maintenant à l’aide de plug-in. Autrement dit, plus besoin de jongler avec les fichiers, vous pouvez directement séleccioner les cartes, modèles physiques, formes et sons depuis le menu des préférences.

Aux armes, citoyens !
Côté équipement destructeur, vous êtes gâté. Peu de changements par rapport à Marathon, mais quelques nouveautés tout de même. Vous dispozes donc, en plus de vos deux poings, de deux pistolets, d’un fusil d’assaut (balles et grenades), d’un pistolet à fusion (coup rapide ou supercharge), d’un lance-roquettes, de deux fusils de combat, d’un lance-flammes au napalm et bien sûr d'une arme alien. Bref, de quoi charcler sévère dans les rang ennemis. Bien entendu, toutes ces armes ne sont pas disponsibles en permanence. Selon les missions, vous vous retrouvez parfois avec juste vos petits poings musclés. De plus, la seule arme fonctionnant sous l’eau est le pistolet à fusion. Sans lui, il faut joueur les Tyson.

Pour le paisir des yeux et des oreilles
L’enviornnement sonore est un régal. En activant toutes les options, on se retrouve devant un des rares jeux exploitant trés bien le son. Qu’il s’agisse du bruit de fond, du son des machineries, de cris d’aliens, on s’y croit vraiment. Par exemple, vous entendez le vent lorsque vous êtes dehors en haut des tours, des gouttes d’eau dans les grottes, le bouillonnement de la lave, le glou-glou de l’eau, le bruit des douilles de la mitrailleuse, et même des hululements. C’est pas choutte, ça ? Dés qu’il se passe quelque chose, vous l’entendez, et en stéréo bien sûr. Ça fait même parfois peur. En ce qui concerne le graphisme, le jeu n’est pas non plus en reste. Vous pouvez choisir entre 256, des milliers ou des millions de couleurs, tout ça en basse ou haute résolution. C’est beau, d’autant plus que les textures sont particulièrement réussies. Les décors sont assez variés (à ce propos, les aliens ont vraiment mauvais goût : mauve et vert très vif, vous trouvez ça esthétique, vous ?). Comme certains niveaux se déroulent sur le sol de planètes, on peut également admirer un superbe ciel jaune volcanique ou encore une nuit étoilée avec coucher de planète. La fenêtre de jeu peut être dimensioné depuit “tout petit” jusque “plein écran”. Et lâ, petite déception : en plein écran, on n’a plus la même champ de vision. C’est dingue, on dirait que l’on passe du cinémascope au Pan & Scan... Selon l’option choisie, la jeu sera bien sûr plus ou moins rapide. Mais Bungie connaît son affaire, et même sur une machine peu puissante on obtiendra un résultat fort honorable. Enfin, entre chaque série de mission, vous aurez droit à un superbe écran intermédiare. Parmi les bonnes surprises, celle de jeu en réseau est un bon exemple. Plusieurs types de jeu sont disponsibles : tuer tout le monde, garder la balle le plus longtemps possible (la balle étant en fait une tête de mort), rester le plus longtemps sur un lieu déterminé, jouer au chat et à la souris, jouer en équipe ou en mode “coopératif”. D’autres options, telles que la présence d’aliens ou la désactivation des senseurs de mouvement permettent de rendre le jeu en réseau encore plus difficile. Enfin, pour peu que vous soyez équipé d’un micro, vous pouvez également dialoguer avec les autres joueurs.

(Les terminaux vous permettent de connaître les objectifs de chaque mission.)

Tirez dans ce circuit pour faire monter le niveau de la lave.

Si vous utilisez vos poings, fonces sur vos ennemis, vos coups en seront d’autant plus efficaces.

Les deux fusils sont redoutables. On se prend vraiment pour Terminator 2 !!

Le réseau du plus Pfhor...

Pour ne past rester en plan...

Cette fois-ci, vous avez des alliés.

Pas facile de nager et d’esploser les ennemis en même temps.

Interet: 90

+
L’ambiance sonore
Le graphisme
La présence d’un scénario
La possibilité de nager

-
Pas de grosse innovation dans les armes

Technique: 85

I ran this through Google Translate, for whatever that’s worth. I cleaned up the output a little bit, mostly to correct what seemed like mistakes. I didn’t clean up awkward wording unless it fundamentally altered what seemed to have been the author’s intended meaning, though.

I’m sure at least one person here actually speaks French; maybe they can clarify what Google Translate got wrong. (There seem to be a few small mistakes in the article too – I’m not sure you can say the fusion pistol really “works” underwater – but then, it was 1996.)

tl;dr: they liked it a lot; their biggest complaint was the lack of additions to the armoury since Marathon 1. (The shotguns are the coolest weapon in the game, so I’m not even sure I mind that too much, but oh well.)

What can we say about Marathon 2?

Last year saw the appearance of Marathon. Even before its release, it had already been talked about a lot in the Mac world. The game still suffered from a few flaws, but Bungie seems to have listened to its users because Marathon 2 is a pure marvel.

With a few exceptions, it is quite rare for a game of this quality to exist on the Mac. Most games come from PC. Bungie is a young company that believes in the Mac market. After releasing Minotaur, they moved on to Pathways into Darkness, a Doom-style game whose storyline gave a whole new dimension. Then came Marathon, which was one of the first DoomLikes worthy of the name on the Mac. Much like Pathways, Bungie added a storyline that made Marathon a little more than just an arcade game. Although of undeniable technical quality, Marathon still had a few flaws. This new version fills some gaps.

If you missed the start…
Remember. Seventeen years ago. Tau Ceti sector. The Marathon ship was attacked by the Pfhor. Alone, full of courage, you faced them on your ship but also on theirs. Alone, not quite. Durandal, one of the ship’s artificial intelligences, has helped and guided you throughout your battles. After a few years in an alien stasis chamber, Durandal wakes you up. He needs you again, and teleports you to a planet. And it’s off again for many fights. But this time around, you are no longer alone. Sometimes other humans will lend you a hand. You will also meet a new breed, the S’phts (they have a knack at Bungie for choosing alien names that are closer to incongruous noise than to a musical note). The latter, enslaved by the Pfhor, will prove to be valuable allies, although not very friendly.

We take the same and start over… better.
Well yes, a Pfhor is a Pfhor [?fa f’est fur]. You will therefore find the warriors of the first part, and even the fake humans trapped. But other creatures are appearing. So much the better, we would have quickly got bored otherwise! I won’t describe them all, but be aware that you will encounter both flying critters and aquatic critters. Yes, a lot of levels are in water and even underwater. Your character can therefore move in depth, but he can also swim! But who says “diving”, says “breathing”. Oxygen is now a fundamental element in this game. You will therefore have to carefully monitor your gauge and refuel regularly. However, it is still not possible to jump. If necessary, you will have to use your favorite technique: aim down and shoot a grenade. Regarding the other devices available to you, little or no change. You will thus find the back-up terminals, the switches, the energy recharges as well as the batteries. The terminals are of course still present, since they constitute the only link with Durandal. The descriptions of the missions have been enriched with diagrams or drawings. The levels are quite long, but you don’t have to explore everything to complete some missions. The map is always drawn automatically but is still as difficult to read when it comes to distinguishing two floors one above the other. Bungie has “opened” their product which now works using plug-ins. In other words, no need to juggle files anymore; you can directly select cards, physical models, shapes and sounds from the preferences menu.

To arms, citizens!
When it comes to destructive equipment, you’re in for a treat. Few changes compared to Marathon, but some new features nonetheless. You therefore have, in addition to your two fists, two pistols, an assault rifle (bullets and grenades), a fusion pistol (rapid hit or supercharge), a rocket launcher, two combat rifles, a napalm flamethrower and of course an alien weapon. In short, enough to harass the enemy ranks. Of course, not all of these weapons are always available. Depending on the missions, sometimes you end up with just your muscular little fists. Additionally, the only weapon that works underwater is the Fusion Pistol. Without it, you have to play the Tysons.

To pacify him with eyes and ears
The sound environment is a treat. By activating all the options, we find ourselves in front of one of the rare games that use sound very well. Whether it’s the background noise, the sound of machinery, the cries of aliens, we really believe it. For example, you hear the wind when you are outside at the top of the towers, drops of water in caves, the bubbling of lava, the gurgling of water, the sound of machine gun casings, and even hooting. Isn’t that cool? As soon as something happens, you hear it, and in stereo of course. Sometimes it’s even scary. As far as graphics are concerned, the game is not left out either. You can choose from 256, thousands or millions of colors, all in low or high resolution. It’s beautiful, especially since the textures are particularly successful. The sets are quite varied (by the way, the aliens have really bad taste: purple and very bright green, you find that aesthetic, do you?). As some levels take place on the ground of planets, we can also admire a superb volcanic yellow sky or a starry night with planet setting. The game window can be sized from “tiny” to “full screen”. And there, a little disappointment: in full screen, we no longer have the same field of vision. It’s crazy; it looks like we are going from cinemascope to Pan & Scan… Depending on the option chosen, the game will of course be faster or slower. But Bungie knows its stuff, and even on a low-power machine you will get a very decent result. Finally, between each series of missions, you will be entitled to a superb intermediate screen. Among the good surprises, that of network gaming is a good example. Several types of game are available: kill everyone, keep the ball as long as possible (the ball is in fact a skull), stay the longest in a specific place, play cat and mouse, play in team or in “cooperative” mode. Other options, such as having aliens or disabling motion sensors, make network play even more difficult. Finally, as long as you are equipped with a microphone, you can also chat with other players.

The terminals allow you to know the objectives of each mission.

Shoot at this circuit to raise the level of the lava.

If you use your fists, rush at your enemies, your punches will be all the more effective.

Both guns are formidable. We really think we are Terminator 2!!

The most Pfhor network…

So as not to stay on the sidelines…

This time around, you have allies.

Not easy to swim and explode enemies at the same time.

Interest: 90

+
The sound environment
Graphics
The presence of a story
The possibility of swimming

-
No big innovation in weapons

Technique: 85

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Replies:

Marathon 2 in PC Zone October '96General-RADIX 8/22/21 2:56 a.m.
     Re: Marathon 2 in PC Zone October '96Godot 8/22/21 3:31 a.m.
           Re: Marathon 2 in PC Zone (but wait, there's more)General-RADIX 8/22/21 3:50 a.m.
                 Re: Marathon 2 in PC Zone (but wait, there's more)Godot 8/22/21 4:47 a.m.
                       Re: Marathon 2 in PC Zone (but wait, there's more)General-RADIX 8/22/21 9:17 a.m.
                 Re: Marathon 2 in Joystick (I transcribed it)Aaron Freed 8/28/21 2:40 p.m.
                       Re: Marathon 2 in Joystick (I transcribed it)General-RADIX 8/28/21 2:49 p.m.
                       Re: Marathon 2 in Joystick (I transcribed it)Godot 8/28/21 10:51 p.m.
                             Re: Marathon 2 in Joystick (I transcribed it)Bob-B-Q 8/29/21 9:15 a.m.
                       Re: Marathon 2 in Joystick (I transcribed it)VikingBoyBilly 9/1/21 5:56 a.m.

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